01 Latim Medieval Português Legal e Notarial

PORTUGUESE  MEDIEVAL LEGAL AND NOTARIAL  LATIN ( 1050- ?  ) PROF. DR. DARCY CARVALHO, SÃO PAULO, SP, BRAZIL. 2014

Contents; 01 02 03 0 4 05

01= A IDADE MÉDIA PORTUGUESA. O LATIM EM PORTUGAL DO ANO  500 AO ANO  1500. UTILIDADE DESTE LATIM PARA O LATINISTA MODERNO.

O LATIM EM PORTUGAL DO ANO  500 AO ANO  1500

Várias iniciativas de historiadores portugueses, brasileiros e estrangeiros colocam à nossa disposição um grande corpus  de documentos medievais portugueses redigidos em latim. No início, o idioma em que está exarada  esta literatura, real e notarial,  é  naturalmente  o  latim da Romania  que vai sendo lenta e progressivamente invadido pelas falas  vernáculas  locais, até se transformar em galaico- português arcáico .  Interessa-nos, para nossos fins práticos de escrever em latim moderno,  identificar e  comentar as características  vocabulares, ortográficas e sintáticas deste latim medieval  crescentemente contaminado pelo  vocabulário da língua coloquial.

Apresentaremos a seguir um exemplo de latim medieval português. Trata-se de  um dos mais antigos documentos latinos de Portugal,  o Foral de S. João da Pesqueira, escrito entre 1055 e 1065, já no centro do período histórico considerado. Cito : “É o mais antigo foral respeitante a território português. Outorgado por Fernando II de Leão, no contexto das campanhas de reconquista [1057-1058] que o levaram até Coimbra, foi posteriormente estendido a outras localidades, porventura resultantes de um processo de autonomização, consequente ao crescimento e ao desmembramento da comunidade inicial”. Fonte: António Matos Reis

https://sites.google.com/site/foraisportugueses/forais-do-periodo-condal#_Toc318192261

[1055-1065] – Foral de S. João da Pesqueira:

ISTUD VERO FORUM FIRMAVIT REX DOMNUS FERNANDUS:

 Ut in unoquoque anno dedissent illi vel vicario suo talem paratam ut unusquisque homo qui habuerit uxorem et casam et hereditatem de uno anno in antea det in parata regis duos panes, unum de tritico et alium de centeno et unum almude de vino et alium de cevada.   Et cum ipso rege vel cum vicario suo una vice in anno currere ad montem et quantumcumque invenerit sive carnes sive pelles totum erit de rege aut de suo vicario. Et in ipso die quando currerit ad montem ipse rex vel vicarius eius debet una vice in die conductare illos homines qui cum eo currerint ad montem.

 Et si aliquis homo fecerit rausum vel homicidium pectet L solidos ad palacium quomodo de vicino ad vicinum sive de maiordomo sive de vicino. Et si alicui homini imposuerint homicidium vel rausum et ipse se non cognoverit det fideiussorem in V solidos et salvet se cum quinque hominibus et se sexto.  Et si homo per peccatum furtum fecerit et per inquisicionem comprobatus fuerit pectet pro uno novem et de illis novem duas partes ad donum de ganado et VII partes ad palacium. Et si se non cognoverit salvet se cum iuramento. Et si aliquis homo vel homines fecerint raubam aut furtum aut predam in terra aliena super mauros aut super christianos det quintam ad palacium.

 Et si habuerit pignora sabuda contra christianos integret se et de hoc quod remanserit det quintam ad palacium.Et si aliquis homo contra vicinum suum aliquid malum fecerit et intra se emendaverit ad palacium nulla calumpnia detur.Et si inter vicinos noluerint emendare et calumpniam ad palacium duxerit pro uno pugno chouso pectet I solido et pro manu aperta V et pro manibus in capillos V. Et pro homine incluso in casa cum armis XXX. solidos. Et si sacaverit illum de sua casa per forciam XXX. solidos. Et pro una bastonada aut pedrada unde sanguis non exierit pectet I solido, si autem sanguis exierit pectet V solidos.Et si aliquis homo saccaverit lanceam aut spatam et non derit cum illis nulla calumpniam erit. Et si iactaverit ut feriat et non ferir perdat ipsa armaque iactaverit. Et si ferierit cum lancea et non passaverit ad aliam partem pectet V solidos et si passaverit X.

 Et si homo per forciam alium miserit sub aqua per malam voluntatem pectet X solidos. Et si per malam voluntatem dederit cum merda in vultu hominis pectet XXX. solidos.  Et si homo fecerit multas calumpnis in aliquo homine in una hora non pectet nisi unam calumpniam.  Et si duo homines vel tres vel plures alium hominem feriverint et interram iactaverint et eum disiudicaverint pectent XXX. solidos.

 Et pro nulla calumpnia non det fideiussorem nisi ad suum intentorem.   Et si aliqua mulier vidua acceperit virum meliorem qui fuerit in villa dabit ei pro osas V solidos et si minor fuerit minus dabit.  Et si homo aut mulier dixerit ad suum vicinum vel ad suam vicinam zegulo de foam aut zegoonia cum foam et non potuerit outorgar cum inquisitione pectet XXX solidos ad palacium et exeat homiziam et in alio denosto nulla calumpnia sit.  Et levar inter nos de uno castello ad alium hominem presum vel cartam et non magis, et si noluerit levare pectet I ceram. Et ire in apelido de mouros quantum potuerimus et contra christianos tantum ut in ipso die tornemus ad nostra casa nisi fuerimus cum rege.

 Et si aliquis clericus vel laicus mortuus vel captivus fuerit internos et parentes habuerit non respondeat ad manariam neque ad lutuosam. Et si nullos parentes habuerit de sua re det duas partes ad palacium et terciam pro anima sua. Et si mactaverit cervum cum canibus aut in madeiro det unum lumbum ad palacium. Et de porco nichil. Et de urso duas manus. Et si homo intraverit in casam alienam per forciam quantum inde saccaverit tantum duplet, et si nullam causam sacaverit pectet V solidos ad palacium.

Et de ipsa pescaria det mediam partem ad palacium et de aliis antiquis quarta ubi lavor nichil. Et si homo fuerit de una villa ad aliam vel ad alias terras extraneas faciat de sua hereditate quicquid placuerit et non det quartam neque aliam rem. Et si placuerit illi habere suam hereditatem det paratam sicut sui vicini.  Et si homo demiserit uxorem suam et cum ea non partiverit rem suam et postea nichil det, et si partiverit et postea acceperit det osas.  Et suas ecclesias iudicet concilium cum suo episcopo sine seniore.  Et si homo prestaverit ad vicinum suum rem suam et vicinus pro re volta noluerit dare et cum saione se integraverit det medium tantum ad palacium.

Et si vicinus saccaverit fiaduriam cum saione capud integrum aut intentorem et medium duplet et alium medium ad palacium. Et si homo truncaverit pedes aut manus vel occulos pectet L. solidos, si autem unum occulum vel manum aut pedem det medium homicidium et ibi non currat iudicium nisi exquisitione directa, et si non invenerit exquisitionem salvet se cum iuramento et lide per voluntatem de ambos. [Fim do Documento]

UTILIDADE DO LATIM  MEDIEVAL PARA O LATINISTA MODERNO. [...]


02=  Na génese da Primeira Crónica Portuguesa.  José Carlos Miranda

Universidade do Porto / Faculdade de Letras.   

Medievalista  [Em linha]. Nº6, (Julho de 2009).    Disponível em

http://www2.fcsh.unl.pt/iem/medievalista/MEDIEVALISTA6/medievalista-miranda.htm


03= EVOLUÇÃO HISTÓRICA DA UNIVERSIDADE BRASILEIRA:  ABORDAGENS PRELIMINARES.    

José Geraldo de SOUZA. 

(*) Professor do INATEL (Santa Rita do Sapucai -MG) e Mestre em Educação pela Puccamp, Doutorando em Educação pela Unicamp.

http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/viewFile/461/441

REFERENCIAL BIBLIOGRÁFICO

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WANDERLEY, L.E.N. O que é Universidade? Col. Primeiros Passos. 7. ed. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1988.

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Darcy Carvalho,
14 de jul de 2014 08:26
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Darcy Carvalho,
8 de ago de 2014 15:11
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Darcy Carvalho,
7 de ago de 2014 14:49
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Darcy Carvalho,
13 de jul de 2014 18:46
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Darcy Carvalho,
9 de set de 2014 10:02
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